Ekoeroottinen vallankumous: keskustelutilaisuus seksuaalisuuden yhteiskunnallisesta merkityksestä
Lauantai 26.4.2014
klo 12 – 13.30, luokka 44
Valtiotieteiden tohtori ja kirjailija Marketta Horn ja tantraopettaja Cristian Hallivuori keskustelevat seksuaalisuuden merkityksestä nykyajan ihmiselle, yhteiskunnan valtarakenteiden vaikutuksesta seksuaalisuuteen ja modernin seksuaalisen vapautumisen mahdollisista vaikutuksista.
Marketta Horn on tutkinut intohimoisesti seksuaalisuuden ja valtarakenteiden välistä suhdetta. Hän on kirjoittanut aiheesta kirjan Ekoeroottinen vallankumous. Cristian Hallivuori on opettanut tantraa kymmenen vuotta. Hän on jooga- ja tantraopettaja ja -harjoittaja, valokuvaaja ja valokuvauksen opettaja.
Keskustelutilaisuuden tarkoituksena on herättää ihmiset ymmärtämään seksuaalisuuden monitasoinen merkityksellisyys ihmisen sekä yhteiskunnallisessa että henkilökohtaisessa elämässä.
Järjestäjät: Suomineito /Ekoyhteisö & Jooga- ja Tantrakoulu Natha
Tilaisuuden esittely:
Lähestyimme seksuaalisuutta ja tantran suhdetta yhteiskuntaan hieman eri näkökulmasta. Marketta enemmän poliittisesta näkökulmasta, Cristian tantrisen harjoittajan näkökulmasta. Ajattelimme että sen sijaan että yrittäisimme luoda yhteisen luennon, tarjoaisimme keskustelutilaisuuden aiheesta, jolloin peilaamme näkökulmiamme dialogin kautta. Samalla kuulijat voivat osallistua keskusteluun kysymyksin ja kommentein. Olemme valinneet tiettyjä teemoja joista haluamme keskustella ja tuoda esille joitan näkökulmia.
Nämä teemat ovat:
Seksuaalisuus ja moraali – miksi seksuaalisuus on se “kielletty hedelmä”?
Halu ja yksilön kontrolli yhteiskunnassa
Seksuaalisuuden henkilökohtainen vallankumous tantran avulla
Cristian kysyy: Miten näet seksuaalisuuden nykyaikana, onko se nyt vapaata mielestäsi?
Marketta Kaikkea muuta kuin vapaata. Kun tutkimusten mukaan “kaikki” harrastavat seksiä kolme kertaa viikossa, on “kaikkien” harrastettava seksiä kolme kertaa viikossa. Tutkimusten mukaan nuoret osaavat yhä huterammin yhdistää itsensä ja yhteiskunnan “näkymättömän käden” – sen mitä itse tuntevat ja ajattelevat ja sen mikä on “normaalia”. Cristiantuo esille kontrolli/antaa mennä- vastakkainasettelun. Nyt vain annetaan mennä, mutta se ei tuo harmoniaa)
Valtio on antanut määräyksiä siitä, miten ihmiset saavat yhtyä ja synnyttää lapsia. Markkinatalous on tehnyt loput. Mikä on kulloinkin talouden (ja voittojen) maksimoimiseksi se tapa, jota ihmisten tulee harrastaa ollakseen suosittu. Yhteiskunnan kontrolli on siirtynyt ulkoisesta hallinnasta sisäiseen hallintaan. Luodaan haluja joiden tyydyttämiseen ihminen tarvitsee rahaa. Puhutaan kulutuskulttuurista. Mainonnan luomat odotukset ja tasa-arvo, jossa naiset ovat saaneet ottaa miesten roolin ei ole oikeaa tasa-arvoa.
Miten tantrinen seksuaalisuus eroaa tavallisesta seksuaalisuudesta? Mitä se voi antaa ihmisille?
Kerrotaan moniorgasmisuudesta, seksuaalisen energian säästämisen vaikutuksista, yksilön ja parisuhteen tasolla.
Marketta Horn:
Kapitalismi ja seksuaalinen pakkotalous
Seksuaalisuus on ihmisessä niin voimakas pakottava tarve, että kulloistenkin vallanpitäjien on ollut helppo manipuloida käyttäytymistä. Voima on sosiaalisia laitoksia järisyttävä, järjestyneen elämän vastainen ja siksi se n täytynyt saada valtion säätelyn alaiseksi. “Jos hallitset ihmisen libidon, hallitset koko ihmisen”, kirjoittaa Wilhelm Reich. Kirkko ja valtio ovat tehneet kaikkensa tämän anarkistisen voiman valjastamiseksi. Sitten markkinavoimat ja nyt kauneusihanteet määräävät, miten seksuaalista painetta puretaan. “Jälkiteollisessa yhteiskunnassa seksuaalisuudesta on tullut yksityinen asia – eläköön markkinatalous ja esineen ylivalta!”, kirjoittaa Rita Liljeström. Uusi strategia on tappaa erotiikka erotiikan ylitarjonnalla.
Koska seksuaalisuuteen liittyvästä alkuvoimasta tiedetään vasta hyvin vähän, on seksuaaliseen käyttäytymiseen ollut helppo vaikuttaa. Seksuaalisuuden tutkimuksessa kierretään ympyrää: ehkäisystä ja veneerisistä sairauksista opitaan lisää, mutta varsinaisesta himoa ylläpitävästä vietistä ei yhtään mitään. ”Käyttäkää kondomeja, välttäkää irtosuhteita, ottakaa katumuspilleri” – ovat sosiaaliministeriön ohjeet nuorisolle.
Nykykulttuurissa on seksille tapahtunut kuten muillekin ihmiselämää ylläpitäville perustarpeille: seksistä on tehty kulutustavaraa. Valitse tänään, vaihda huomenna. Nauti, etsi vapautta ja rentoutusta. Kalliilla ostettu on arvokkainta. Markkinoiden ihanneobjekti asuu yksin. Kuluttajia saadaan tietysti sitä enemmän mitä useammat perheet hajoavat. Mitä enemmän on yksittäisiä kuluttajia, sitä enemmän tarvitaan hyödykkeitä ja palveluja. Jokainen tarvitsee asunnon, oman TV:n ja jääkaapin. Yhden yön suhteet ja lyhyet avioliitot ovat markkinataloudelle kaikkein edullisimpia.
Suorituspakko ja halu olla muiden kaltainen tekee seksistä tuotteen. Meihin on helppo vaikuttaa ja meistä tulee hyviä kuluttajia. Kaupan hyllyltä saa tuotteita, joilla voi tehdä itsestään haluttavan, kerran toisensa jälkeen. Markkinatalous käyttää hyväkseen ihmisen yksinäisyyttä lisätäkseen myyntiä, se pystyy myös iskostamaan kulutusystävällisen seksuaalisen käyttäytymisen. Mielihyvänsä perässä juokseva ihminen ei lähde protestoimaan yhteiskunnan rakenteita vastaan. Hän on passiivinen, nöyrä ja ennen kaikkea mukavuudenhaluinen.
Erotisoitu ruumis on noussut modernin elämän symboliksi. Jos ajattelee omaa kehoaan, tuntee itsensä melko epäeroottiseksi ruppanaksi. Mutta ei hätää – markkinataloudessa kuluttajan kuuluukin aina haluta jotain, mitä hänellä ei vielä ole. Seksi on globaalin markkinatalouden vahvimpia kasvuresursseja. Saattaa olla, että länsimaista seksuaalivapautta nimitetään joskus tulevaisuudessa primitivisaatioksi, alkukantaisen massakulttuurin finalisaatioksi.
Yksinasujista on etua teollisuudelle myös siksi, että yksinasuva ihminen on arka ihmissuhteissaan. Tarvitaan viihdykkeitä, ulkomaanmatkoja, ravintoloita, sanomalehtiuutisia ja videoviihdettä. Toisistaan eristetyt ihmiset täyttävät kuluttamalla tyhjyyden.
Kaikki se rakkauden ja seksuaalisuuden tarve, mikä ihmisessä on luonnostaan, saa tukahdutettuna uusia muotoja, talouselämälle edullisia. Vaikka yksinasuminen on täysin luonnoton elämänmuoto, asuu Helsingin asukkaista jo yli puolet yksin.
Yksin asuva ihminen on myös työmarkkinoiden edellytys. Markkinatalouden työntekijän tulee olla itsenäinen. Häntä on voitava liikutella täysin talousvoimien ehdoilla. Menestyvä työntekijä ei saa olla partnerin tai perheen ”vammauttama”. Lapsi ei kuulu markkinatalouden maailmaan. Jos virhe on tapahtunut, tekee markkinatalouden lapsi omaa työpäiväänsä päiväkodissa. Hän vaihtaa kotia ja leikkikavereita markkinavoimien vaatimusten mukaisesti.
Nykyisessä kertakäyttövaltiossa suhteista opetetaan etsimään hupia ja omaa itseä. Kansalle sirkushuvia niin että sille ei tule mieleen talouselämän järjettömyys eikä se ryhdy tekemään henkilökohtaisia eksperimenttejä. Se mitä luulemme vapaudeksi on kontrolloitua sublimointia. Seksuaalisia ja parisuhdetarpeita käytetäänkin ihmisen kontrolloimiseksi. Ihminen on aulis tekemään palkkatyötä. Himo keskitetään sukupuolielimeen ja muu ruumis irrotetaan seksuaalisuudesta, standardisoidaan vastaamaan markkinoiden tarpeita. Kaikki on sallittua, kunhan se ei muuta mitään. Tavarat kantavat symbolisen maailman arvoja
Koska eros asuu jossain kulttuurin ja luonnon rajamailla, pitävät monet erotiikan aaltoa vihreänä liikkeenä, urbaanin ihmisen paluuna kohti luontoa, niin animaalisia kuin jumalallisia juuria.
Eläimetkin yhtyvät sukupuolielintensä välityksellä, mutta erotiikka on henkinen ja intellektuaalinen prosessi. Sitä ei voi kehittää, jos ihminen on turruttanut aistinsa ja ahtanut itsensä täyteen ihmiselle vieraita aineita ja antanut manipuloida mielensä. Seksuaalinen ekstaasi edellyttää tervettä kehoa, hyvin toimivia lihaksia, herkkiä aisteja ja mielen hallintaa. Sukupuolielimet samoin kuin rauhaset ja solut tarvitsevat puhdasta ravintoa ja ympäristöä pysyäkseen herkkinä ja vitaaleina. Toisin sanoen luonnonmukaista elämäntyyliä. Siksi seksuaalisuuden kehittämistä ei voi erottaa ympäristön suojelusta.
Koska seksuaalisesti herkimmät kohdat ovat muutenkin herkkiä, ne toimivat yhtenä kanavana ilman ja ruoan mukana tulleiden myrkkyjen poistossa ja siten menettävät alkuperäistä herkkyyttään. Teollisessa markkinataloudessa ihminen saa ilman, veden ja ravinnon mukana runsaasti ihmiskeholle vieraita aineita. Keinokuituiset vaatteet ja asuinympäristön materiaalit, öljyvetoinen liikkuminen ja rämisevä musiikki alentavat herkkyyttä turruttamalla tunto-, kuulo- ja näköaistit.
Seksuaalisuudesta kumpuava yhtymisen ekstaasi on uhattuna monelta taholta.
Karl Marx vertasi tuotantoa ja kuluttamista uskontoon: mitä enemmän työläinen tekee palkkatyötä, sitä mahtavammaksi tulee vieras ja esineellinen maailma. Kun työläinen kuluttaa koko elämänsä tuottaakseen esineitä ja palveluja kuluttajille, itse elämä alkaa näyttää elämisen välineeltä. Myydessään itseään ja aikaansa työnantajalle, ihminen alkaa tuntea itsensä erilliseksi ja ulkopuoliseksi siinä mitä hän tekee. Kun työläinen valmistaa tavaraa palkkaa vastaan, hän muuttuu itse tavaraksi. Uskonnossa toimii sama periaate kuin tuotantoelämässä. Mitä enemmän ihminen panee toivoaan Jumalaan sitä vähemmän hän toivoo itsestään.
Tantra kehottaa meitä elämään vapaina ulkoisista ja sisäistä rajoituksista, siinä korostetaan tietoisuutta kaikissa teoissa. Mitä parempi itsetuntemus ja huomiokyky on, sitä vähemmän ihminen on ulkoisten impulssien passiivinen orja. Mainonnassa kuva-aiheiden seksuaalisuus on silmiinpistävää. Seksuaalisuus vaikuttaa ihmiseen voimakkaasti ja alitajuisesti, jos hän ei hallitse sitä omassa olemuksessaan. Kun oppii hyväksymään itsensä seksuaalisena olentoina sekä ilmaisemaan ja hallitsemaan eroottisuuttaan, tämä puoli tulee tietoiseksi, eikä ohjaa korkeampien tavoitteiden vastaisesti. Eroottisuuden, tunteiden, kaikkien aitojen hyvää tekevien sisäisten tarpeiden tunnistaminen ja hyväksyminen on tie kokonaisvaltaiseen elämänhallintaan, joka ei ole pakotettua ja työlästä. Tämä elämänasenne muuntaa vähitellen kaikki pienetkin tilanteet syvästi merkityksellisiksi ja lisää kykyä olla läsnä.
Tantra ei perustu dogmeihin tai sääntöihin, vaan se korostaa tietoisuutta ja hallintaa kaikessa mitä eteen tulee. Tantran mukaan päivittäiset kokemukset tuovat eteemme kaiken sen, mitä ansaitsemme ja tarvitsemme kasvaaksemme. Tämä ei kuitenkaan tarkoita passiivisuutta, vaan aktiivisia pyrkimyksiä nähdä kaikki tapahtumat oppimisen yhtäläisinä mahdollisuuksina. Tantran harjoittajalle pyykin pesu, työmatka tai päiväunet voivat olla kiinnostava harjoitus siinä missä meditaatio, jooga asanat tai rakastelukin. Mikään teko tai harjoitus ei muutu kohottavaksi ja merkittäväksi itsestään, vaan oma suhtautuminen siihen määrää sen vaikutukset. Siinä missä askeesiin perustuvat opetussuunnat pyrkivät tukahduttamaan maalliset pyrkimykset, halut ja tarpeet, tantra ei tee samanlaista eroa maallisen ja henkisen välillä. Huomio kiinnitetään halujen kohteen sijasta itse haluun, joka nähdään hyödyllisenä muutoksen voimana, matkalla kohti ykseyttä.
Tantrasta, kaikki mitä Christian sanoo on kaunista ja oikein. Vanhempana tantristina astuisin konkretian piiriin.
-
Avainsana on aika ja hitaus – tantriset rituaalit kestävät. Tantran harjoittaminen 9-16 elämäntyylissä on mahdottomuus, eikä neljän viikon lomalle voi lastata kaikkea.
-
Fyysinen kunto – lihasten lisäksi on opittava hallitsemaan sisällä olevia lihaksia. Miehen on pystyttävä erottamaan ejakulaatio ja orgasmi. Ejakulaatio on tuhlausta.
-
Pystyykö orgasmin, joka ei tuota ejakulaatiota ulospäin nostamaan akupunktiokanavia tai chakroja pitkin ylös päin, aivoihin, pyhyyteen? Hengitys-, visualisaatio- ja joogaharjoitusten avulla orgoenergia nousee ekstaattisena aivoihin. Multiorgastiselle naiselle energian nostaminen on luonnollisempaa?
-
Selvää on: orgastinen energia on opittava laakso-orgasmin kautta nostamaan ylös, kyse on kundaliinista, aivo-orgasmista, kolmannesta silmästä. Taivaallisesta ekstaasista.
Cristian Hallivuori:
”Matka viisaan miehen palatsissa” – tantrinen asenne
Tarina: Eräs mies haluaa oppia onnellisuuden salaisuuden. Hän menee viisaan miehen luokse kysymään sitä. Viisas lupaa antaa salaisuuden kunhan ensin tutustuu hänen kauniiseen palatsiinsa – sillä ehdolla että hän pitää ruokalusikassa koko matkan öljyä, josta ei saa tippua pisaraakaan. Mies lähtee kierrokselle ja palaa parin tunnin kuluttua. ”Miltä palatsini näytti?”, viisas kysyy. ”Ihan kivalta, en muista siitä kovinkaan paljoa koska pidin huolta öljystä”, toinen vastaa. Viisas ei ole tyytyväinen ja passittaa miehen uudelle kierrokselle, muistuttaen kuitenkin öljystä. Sankarimme palaa nyt neljän tunnin kuluttua todella innoissaan palatsista, kaikista sen kauneuksista – tosin öljy on kadonnut matkalla. Viisas sanoo: ”Onnellisuuden salaisuus on se, että pystyt nauttimaan palatsin kauneudesta koko olemuksellasi, ilman että menetät tippaakaan öljyä matkallasi”
Tarina edustaa tantrista asennetta – tasapaino ”energian ja tietoisuuden” välillä. Ihmiset joko ”elävät ohjekirjan mukaan”, menettäen paljon oikeasta elämästä, toiset taas ”antavat vain mennä”, joka yleensä johtaa ihmisen elämän kaaokseen tai suunnan puuttumiseen. Tantrassa pyritään yhdistämään nämä kaksi vastakkaista pyrkimystä (niiden vahvuudet).
Tantrassa puhutaan tasapainosta tietoisuuden ja energian välillä. Jos on paljon energiaa (vaistoja, tunteita, impulsseja), täytyy olla myös paljon tietoisuutta. Muuten energia vie mukanaan. Jos taas on tietoisuutta mutta ei energiaa – puuttuu elämää. Yleinen ilmiö ihmisissä – energian pelon takia ihmiset eivät uskalla elää.
Seksuaalisuudessa sama ilmiö. Aikaisemmin seksuaalisuus normitettiin, hallittiin. Nykyaikana, mikä tahansa on sallittua – ainakin pinnallisesti. Kuitenkin tämä vapaa seksuaalisuuden toteuttaminen ei tuo lopulta onnellisuutta koska ”antamalla vain mennä” ihmiset vahvistavat helposti vain omaa vaistonvaraista, karkeaa seksuaalisuutta. Tantra sanoo ”kyllä” seksuaalisuudelle – mutta tietoisesti. Tämä ”Kyllä, mutta tietoisesti”- asenne muuttaa seksuaalisuutta valtavasti ja avaa sen aidot voimavarat. Jos tätä asennetta ei lisätä seksuaalisuuden vapauttamiseen, seksuaalisuuden valtava voima voi muutttua orjuuttavaksi voimaksi. Eli, seksuaalisuuden vapautuminen voidaan nähdä hyvänä ilmiönä, mutta jos sitä ei lähestytä tietoisesti huonot kokemukset voivat johtaa uudelleen seksuaalisuuden vääränlaiseen hallintaan. Siis tasapainoa tarvitaan.
Yksi tärkeimmistä tämän asenteen vaikutuksista seksuaalisuuteen on sen siirtyminen tietoiseen osaamme. Tantrassa pyrimme sisäiseen vapauteen, ulkoinen heijastuu sisäisestä vapaudesta. Kaikki ne tasot joista emme ole tietoisia hallitsevat meitä. Esimerkiksi tunteet. Ihmiset tukahduttavat tunteita. Lopulta nämä tukahdutetut tunteet aiheuttavat paljon syviä ongelmia ihmisen psyykkeessä. Ratkaisuna tunteiden kohtaaminen, ei pillerien syöminen. Toisaalta esimerkiksi jos jollain on tukahdutettua vihaa, ei auta jos menee potkimaan mummoja kadulle.
Samalla tavalla seksuaalisuus on valtava voimavara, jota normaalisti tukahdutamme. Sitä kautta tämä voimavara pysyy alitajunnassa ja ohjaa valtavasti käyttäytymistämme ilman että meillä ei ole siihen mitään hallintaa. Kohtaamalla tietoisesti seksuaalisuutemme, siitä voi tulla osa omaa tietoista olemustamme. Samalla tavalla kuin jotkut ovat yhteydessä omiin tunteisiinsa ja osaavat hyödyntää niitä omassa elämässämme.
Rakkaus
Suurin puute nykyajan seksuaalisuudessa vapautumisessa on rakkaudessa. Puhutaan paljon seksistä mutta ei rakkaudesta. Miksi? Koska seksi on helppoa, rakkaus ei. Seksin ei tarvitse mennä syvälle, rakkaus muuttaa ihmistä läpikotaisin.
Nykyaikana ihmiset eivät osaa edes tehdä eroa pitämisen ja rakastamisen välillä. Ihastutaan ja viehätytetään ja aletaan puhua rakkaudesta. Rakkaus on tantran ja muidenkin henkisten perinteiden mukaan tila jossa kosketamme jumalallista. Jos emme yhdistä tätä tilaa seksuaalisuuteen, emme tee kovinkaan paljon mitään eri tavalla kuin mitä näemme eläinten parittelussa. Eli jos jotain sääntöä pitää hakea tantran näkökulmasta: sen sijaan että sanotaan ”ei ennen papin aamenta”, niin sanotaan ”ei ennen kuin rakkaus on sydämessänne”.
”Hyvät tytöt pääsevät taivaaseen, pahat tytöt minne vain” / Miksi naiset rakastuvat renttuihin?
Yleinen seksuaalinen normittaminen on johtanut siihen että seksuaalisuuden mielikuvaan liittyy jossain muodossa ”pahuus”. Tämä mielikuva on tullut juuri seksuaalisuuden säätelystä – jos normeihin mukautuminen edellyttää seksuaalisuudesta pidättymistä, silloin seksuaalisuutta ilmentävä on automaattisesti ”paha”. On totta että seksuaalisuus on valtava voima, jota omassa olemuksessaan hallitseva ihminen ei ole enää tavanomaisten normien hallittavissa, mutta se ei kuitenkaan tarkoita samaa asiaa kuin ”paha”. On siis tärkeä erottaa seksuaalisuus ”kovuudesta” tai ”pahuudesta”. Muuten olemme tilanteessa jossa aina se toinen johon tunnemme suurta seksuaalista vetoa on ”renttu” tai ”paha tyttö”. Mitä jos emme halua olla renttuja tai pahoja?
Miksi seksuaalisuutta on pitänyt hallita kulttuureissa ylipäänsä? Muutamastakin syystä.
1) Kuten todettiin seksuaalisuus on valtava energia olemuksessamme. Jos se lisääntyy, se vaatii enemmän tietoisuutta. Jos ei ole tietoisuutta, syntyy ongelmia. Tämä on johtanut enemmän tukahduttamiseen – synnyttäen ongelmia – luullaan että pitää hallita voimakkaammin. Negatiivinen kehä siis. Tämä on yksi syy minkä takia seksuaalisuus on nähty ”pahana”
2) Tantran mukaan ”energian” yksi ominaisuus on vapaus. Energia ilmentää aina itseään vapaasti ja spontaanisti, ilman sääntöjä. Ei kovinkaan hyvä ominaisuus systeemeille joissa halutaan että ihmiset ovat ennalta arvattavissa ja hallittavissa. Jälleen kerran yksi syy leimata seksuaalisuus ”pahaksi”
3) Koska seksuaalinen energia on energia joka ravitsee koko olemustamme, sen haaskaaminen on pois muista voima varoistamme. Tämä on yksi iso syy henkisten polkujen abstinenssiin. Kun energiaa ei haaskata, sitä voidaan käyttää tietoisuuden tilojen ravitsemiseen. Abstinenssi tosin voi aiheuttaa paljon ongelmia, jos ei osata käyttää energiaa hyväksi. Tästä ”hyvä” esimerkki katolisen kirkon skandaalit.
4) Perheinstituutio. Tiedostomattomana voimana, erityisesti erotettuna rakkaudesta, seksuaalisuus näyttäytyy perhe-instituution rikkojana.
Tantralle seksuaalisuus on energiaa, joka on luonteeltaan neutraalia. Sitä voidaan käyttää hyödyllisesti, tai haaskata sitä. Lähestymällä seksuaalisuutta tietoisesti, tämä energia saa kohoavan suunnan jonka avulla voimme kohottaa koko olemustamme. Tiedostomattomana voimana se lisää ihmisten vaistonvaraisuutta ja lisää riippuvuutta.
Halu ja nautinto – turhautuminen
Nautinto ja halu on nähty useasti ”kiellettynä hedelmänä”. Vieläkin alitajuisesti voimme nähdä tästä jälkiä meidän ajattelussamme. Kuitenkin haluamme nautittavia asioita ja toisaalta jos emme haluaisi mitään, meillä ei olisi tällä hetkellä mitään elämää täällä. Tai voitteko kuvitella että jos meillä ei olisi esim. eroottista vetovoimaa miehen ja naisen välillä, haluaisimme oikeasti muuttaa yhteen keskenämme ja perustaa perheen?
Nautinto voi koukuttaa. Tämä on jälleen kerran esimerkki tiedostomattomasta lähestymistavasta energiaan. Ongelma ei kuitenkaan ole nautinnossa itsessään.
Rakastelu on samaan aikaan useiden unelma, mutta myös turhautumisen lähde. Siihen sisältyy paljon lupauksia jotka eivät täyty. Turhautuminen on vieläkin mielestäni tabu liittyen seksuaalisuuteen. Seksistä puhutaan paljon, mutta onko sitä? Media synnyttää paljon standardeja ja haluja, joihin on vaikea yltää. Luodaan kauneusihanteita, fantasioita. Samaan aikaan kuitenkaan ihmiset eivät pysty yltämään näihin ”standardeihin”.
Jo pelkästään rakastelu voi olla syvä turhautumisen lähde. Rakastelu kestää tutkimusten mukaan keskimäärin yhdeksän minuuttia. Saman tutkimuksen mukaan naisilla kestää keskimäärin 10 minuuttia saavuttaa orgasmi.
Tämä saattaa ehkä olla normi, mutta tantran näkökulmasta tämä kuulostaa seksin leikkikoululta. Vaikka emme ottaisikaan huomioon tätä yhtä puuttuvaa minuuttia suhteessa naisen orgasmiin, tosiasia on se että tässä ajassa vain raapaistaan seksuaalisuuden pintaa. Naisillahan on kapasiteetti useampiin orgasmeihin.
Itseasiassa tämä naisen kymmenen minuuttia kuvastaa hyvin naisen kykyä sopeutua erilaisiin olosuhteisiin, mutta ei kerro naisen potentiaalista orgasmeihin.
Polttopisteeseen tässä aiheessa tulee mies ja hänen kykynsä hallita omaa seksuaalisuuttaan.
Nykyajan ”antaa mennä”- mentaliteetti ja viihteen stereotypiat opettaa miehen harjoittamaan vaistonvaraista seksuaalisuutta. Tämä sopii hyvin nykyajan ”mahdollisimman paljon, mahdollisimman helpolla”- asenteisiin. Kun tämä taktiikka alkaa pettää, aletaan ottaa pillereitä (viagra, ejakulaation hallinta…).
Tämä johtaa seksin kulutuskulttuuriin, joka jää hyvin pinnalliseksi monella tasolla. Tantran näkökulmasta koko seksuaalisuuden valtava potentiaali jää lähes koskemattomaksi. Mutta samalla se tuo esille myös negatiivisia lieve-ilmiöitä. Turhautumista, väkivaltaa, parisuhteiden kuihtumista.
Samanaikaisesti ihmiset eivät edes tiedä mistä ongelmat johtuvat, tai osaa puhua siitä ääneen. Koska asiaan ei näytä olevan ratkaisua, tyydyttymätön ihminen yleensä ohjaa huomionsa muualle: esim työhön, kuluttamiseen, viihteeseen ja päihteisiin. Ei ole missään nimessä sattumaa että kaupallisuudessa ja viihteessä seksuaalisuus on niin voimakkaasti läsnä.
Uskaltaisin väittää että tämä yhteiskunta olisi aivan erilainen jos hallitsisimme seksuaalisuuttamme ja osaisimme pitää itsemme tyytyväisinä :) Kuka nyt viitsisi laahustaa kaupoissa tavaroiden perässä, tai toljottaa televisiota jos omassa makuuhuoneessa voi kokea valtavan tyydyttävää nautintoa ja syvää rauhaa ja rakkautta?