Tiedote 17.4.2013

Sosiaalifoorumi 2013: Ihmisarvo syntyy osallisuudesta

Suomen 12. sosiaalifoorumi järjestetään 20.-21.4. Helsingin Arbiksella (Dagmarinkatu 3) teemalla Ihmisarvosta on kysymys!  Sosiaalifoorumin yli 60 seminaarissa ja työpajassa pureudutaan yhteiskunnallisiin kysymyksiin yli 100 järjestön voimin. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Tapahtuma on jaettu viiteen teemakokonaisuuteen, joissa korostuvat ihmisarvon ja osallistumismahdollisuuksien yhteys.

Miten vahvistetaan työelämäosallisuutta? Millaisia vaikutuksia EU:n talouskriisillä on eri yhteisöissä? Mitä vaihtoehtoja nykytalousjärjestelmille on? Elämä, työ, talous -teematalon seminaareissa näkyvät myös ajankohtaiset keskustelut veroparatiisien sääntelystä ja äärioikeiston haasteesta. Millaista liikehdintää osattomuuden kokemuksesta kumpuaa?

”Luvassa on suorastaan hengästyttävä kattaus ajan hermolla olevaa keskustelua työstä ja taloudesta – ja elämästä niiden ympärillä”, tiivistää teemavastaava Jukka Haapakoski SOSTE ry:stä.

Kestävä kehitys ja ympäristö -teeman punaisena lankana kulkee vaatimus ekologisesta demokratiasta. ”Ihmisillä tulee olla oikeus päättää elinympäristönsä luonnonvarojen käytöstä”, summaa teemavastaava Mauno Särkkä Siemenpuu-säätiöstä.

Teematalossa pohditaan muun muassa ruokatuotantoa, maakaappauksia sekä kaivosten vaikutuksia meillä ja maailmalla. Maailmanlopun seminaarissa herätellään ihmisen roolista maapallon sietokyvyn heikkenemisessä muun muassa huippututkija evoluutiopaleontologi Mikael Forteliuksen johdolla.

Ihmisoikeudet ja kansanvalta -teematalossa osallisuutta lähestytään naisten, lasten ja turvapaikanhakijoiden näkökulmista. Osallistuminen näkyy myös keskustelusta ajankohtaisista kansalaisaloitteista.

”Oikeus osallistua päätöksentekoon, joka koskettaa omaa elämää, on ihmisoikeuksien toteutumisen avain. Kestävää inhimillistä kehitystä ei voida saavuttaa tai ylläpitää, ellei sen rakentamiseen oteta mukaan kaikkia yhteiskunnan jäseniä”, toteaa Solidaarisuuden Milla Mäkinen.

Rauha, dialogi, kulttuuri -teematalossa pohditaan rauhan- ja vihankulttuuria, väkivallattomuutta ja naisten roolia mediassa.

”Dialogi ja kulttuuri ovat läpileikkaavia ja moninaisia käsitteitä, jotka korostuvat varmasti kaikkialla sosiaalifoorumissa. Sosiaalifoorumissa pääsee myös keskustelemaan rauhankulttuurista ja kokeilemaan minkälaista on olla opettaja tai oppilas”, pohtii teemavastaava Heidi Rautionmaa.

Hyvinvointi ja tasa-arvo -teeman alla keskustellaan muun muassa maahanmuuttajanuorista, sosiaalisesta työllistämisestä ja yhdenvertaisuudesta. ”Mikä on tulevaisuus työmarkkinoiden ulkopuolille jääville? Toisiko perustulo ratkaisun tukiviidakon ongelmiin? Miltä näyttää hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuus? Mikä on vanhusten ja vammaisten paikka muuttuvassa Suomessa?” listaa teemavastaava Juha Keränen TVY:stä.

Kansainvälisistä vieraista sosiaalifoorumiin ovat varmistuneet intialaisen Self Employed Women’s Association SEWA:n karismaattinen puheenjohtaja Namrata Bali, Brasilian maattomien maatyöläisten liikkeen MST:n Ednalva Gomes, Kuuban Kommunistisen nuorisoliiton Lizette Gonzalez Garcia ja norjalainen Unesco-veteraani Ingeborg Breines.

Sosiaalifoorumin tili- ja vastuujärjestönä toimii tänä vuonna Työväen Sivistysliitto TSL ry. Suomen ulkoasiainministeriö tukee sosiaalifoorumia.

Lisätietoja:

Koordinaattori Maarit Tervo, puh: 040 567 3209, maarit.tervo@tsl.fi