Kansainväliset vieraat keskustelevat globaaleista ongelmista Suomen sosiaalifoorumissa

Suomen sosiaalifoorumin kansainvälisinä vieraina Helsingin Arbiksella 25.-26.4. nähdään tänä vuonna vahvoja vaikuttajia ja järjestöaktivisteja Kuubasta, Filippiineiltä, Brasiliasta, Bangladeshista ja Turkista. Esillä ovat erityisesti vapaakauppasopimukset, kansanliikkeet ja vammaiskysymykset kehitysyhteistyössä.

Filippiiniläinen vaihtoehto-nobelisti, järjestöaktivisti ja kouluttaja Nicanor Perlas on toiminut muun muassa useiden Filippiinien presidenttien neuvonantajana ja luomuviljelyn edistäjänä Aasiassa. Mukana on myös Miamin viisikon edustaja kuubalainen Fernando González, joka oli 15 vuotta yhdysvaltalaisessa vankilassa ja vapautui viime vuonna. Bangladeshilaiset Rezaul Karim Chowdhury ja Sherajul Islam keskustelevat kehitysyhteistyöstä. Islam tuo esiin erilaista ja ajankohtaista perspektiiviä vammaisuudesta kehitysyhteistyössä. Brasilialainen kansanliikkeisiin erikoistunut filosofi ja kirjailija Rodrigo Nunes on mukana pohtimassa näiden tulevaisuutta: mihin matka jatkuu Occupy-liikkeen ja arabikevään jälkeen?

Turkkilaista näkökulmaa tuo esiin Süleyman Altunoğlu, joka pohtii onko demokratia Lähi-idässä  mahdollista. Brasilian pienviljelijäliikkeen edustaja Edi Carlos da Silva taas kertoo agroekologisen viljelyn ja teollisen maatalouden yhteentörmäyksestä asuinalueellaan Etelä-Bahialla.

“Vuoden 2015 sosiaalifoorumi palaa juurilleen ja globaalin Etelän ongelmat ovat taas tapahtuman keskiössä. Samalla kuitenkin ymmärrämme, kuinka riippuvaisia olemme toisistamme ja miten eriarvoisuus on samankaltaista kaikkialla maailmassa. Sosiaalifoorumissa luotetaan mahdollisuuteen luoda toisenlainen maailma aktiivisten kansalaisten voimin”, summaa sosiaalifoorumin ohjausryhmän puheenjohtaja Pirjo Kerminen.

14. Suomen sosiaalifoorumissa  järjestetään 80 osatapahtumaa

Suomen sosiaalifoorumi on kansalaiskeskustelun areena. Tämän vuoden tapahtumassa järjestetään yli 120 kansalaisjärjestön voimin 80 osatapahtumaa, jotka koostuvat seminaareista, työpajoista ja elokuvista. Aiheet vaihtelevat laajasti ja tapahtumassa puhuttavat muun muassa eettinen talous, perustulo, veroparatiisit, Syriza, agroekologia, asunnottomuus, paperittomien terveydenhuolto ja TTIP. Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Tiedottaja Noora Kauppila, puh: 045 162 3795 tai info(at)sosiaalifoorumi.fi