Tiedote: Sosiaalifoorumi kokoaa yhteiskunnalliset kamppailut Kallioon 1.4. – irakilaisten ja afganistanilaisten turvapaikanhakijoiden mielenosoitus näkyvästi esillä

Lauantaina 1.4. järjestettävän Sosiaalifoorumin aiheissa näkyvät tämän hetken polttavimmat ongelmat, kuten ilmastokriisi, rasismin normalisoituminen sekä työelämän eriarvoisuus. Keskustelun herättämisen lisäksi tänä vuonna keskitytään ratkaisujen etsimiseen. Tapahtumissa tuodaan esille tuoreita aloitteita, kansalaisliikkeitä ja dialogia. Lisäksi Sosiaalifoorumissa puhuttaa Rautatientorilla useita viikkoja jatkunut Oikeus elää -mielenosoitus.

Oikeus elää -mielenosoitukseen kytkeytyy useita aikamme kipukohtia, jotka ovat myös tämän vuoden Sosiaalifoorumissa esillä: epäinhimilliseksi kiristynyt turvapaikkapolitiikka, kärjistynyt keskusteluilmapiiri sekä normalisoitunut rasismi, joka on jo eskaloitunut väkivallaksi. “Irakilaiset ja afganistanilaiset taistelevat oikeudestaan ihmisoikeuksiin ja elämään vaatien Migriä ja hallitusta toimimaan oikeusvaltion vaatimalla tavalla. Samalla he ovat paljastaneet vakavia ongelmia yhteiskuntamme käytänteissä ja herättäneet keskustelua maamme nykytilasta ja tasa-arvoisen oikeusvaltion tulevaisuudesta”,  toteaa Riikka Theresa Innanen Oikeus elää -mielenosoituksesta.

Avajaistilaisuus pidetään klo 10 Rakennusliiton Uudenmaan aluetoimistossa (Siltasaarenkatu 4). Oikeus elää -mielenosoituksen Haider Hadin ja Sadiq Bahroozin sekä tutkija Erna Bodströmin lisäksi puhumassa ovat JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sekä United Planet Faith and Science Initiativen Stuart Scott Tilaisuuden juontaa Marissa Varmavuori. Avajaisten jälkeen ohjelma jatkuu klo 19 saakka viiden eri teeman alla:

Oikeudenmukaisuutta rajallisella maapallolla -teematalossa muun muassa etsitään vastauksia ympäristökriisiin toisaalta uskontojen mahdollisuuksista yhdistää ihmisiä ihmiskunnan tulevaisuutta uhkaavan ilmastokriisin edessä (Seurakuntien talo, Kolmas linja 22B klo 12), ja toisaalta nk. ylikulutuspäivän siirtämisestä historiaan (Siemenpuu, Lintulahdenkatu 10 klo 14 ruotsiksi, klo 16 suomeksi).

Media ja manipulointi -teemassa keskustellaan esimerkiksi median roolista kärjistyneessä julkisessa keskustelussa Aito media uhattuna -tapahtumassa (Seurakuntien talo, klo 16). Lisäksi Oikeutta eläimille -yhdistys tuo Sosiaalifoorumiin virtuaalitodellisuuselokuvan, joka on kuvattu suomalaisilla eläintiloilla. Videota voit pistäytyä katsomaan milloin vain klo 14-18 (Seurakuntien talo).

Talouden ylivallasta todelliseen demokratiaan -teemassa puhuttavat muun muassa veroparatiisit ja vapaakauppasopimukset sekä julkiset hankinnat (Rakennusliitto, klo 13 sekä Kolo, Pengerkatu 9, klo 15:30). Ratkaisuja työllisyyden lisäämiseen työtä jakamalla etsitään Kepassa klo 12 (Elimäenkatu 25-27). Talousjärjestelmän ongelmakohtiin rahajärjestelmän kautta paneudutaan Oivassa (Porthaninkatu 5) klo 14 ja keskustelu jatkuu klo 16 Lähiradion taajuudella 100,3 MHz.

Yhdessä!-teematalo tarjoaa mielenkiintoista ohjelmaa muun muassa Lähiradion taajuudella 100,3 MHz klo 17, kun ohjelmassa on dramatisoitu Maahanmuuttoviraston turvapaikkapäätösten lukeminen ja keskustelua päätöksistä. Myös keskustelua herättänyt Kiehumispiste-dokumentti näytetään osana Sosiaalifoorumia (Seurakuntien talo klo 14).

Yhdenvertaisuutta! -teemassa tänä vuonna puhuttaa SOTE: Miten sote hoitaa hoivan (Bergga, Viides linja 14 klo 12), entäpä onko kyseessä asukkaiden vai yhtiöiden SOTE (Kallion kirjasto, Viides linja 11 klo 15:30)? Lisäksi keskusteluja käydään muun muassa kokemusasiantuntijuudesta sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä ikäsyrjinnästä työelämässä.

Katso koko ohjelma ja tapahtumapaikat www.sosiaalifoorumi.fi/ohjelma

Tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/400549436970494/

Suomen sosiaalifoorumi on osa kansainvälistä sosiaalifoorumi-liikettä. Kerran vuodessa se kokoaa yhteen erilaiset yhteiskunnalliset liikkeet ja verkostot ja herättää keskustelua ajankohtaisista globaaleista ja paikallisista yhteiskunnallisista aiheista. Vuosina 2017-2018 sosiaalifoorumin tilijärjestönä toimii Kansalaisfoorumi.

Lisätietoja:

Iina Heikkilä, tapahtuma- ja viestintäkoordinaattori: iina.heikkila(a)kansalaisfoorumi.fi, p. 040 7389885

Liisa Uimonen, Sosiaalifoorumin ohjausryhmän toinen puheenjohtaja: liisa.uimonen(a)maanystavat.fi, p. 0505118041