Sosiaalifoorumin vuoden 2019 ohjelma on julkaistu!

Ohjelma 2019:

Lauantain ohjelma

Sunnuntain ohjelma

Toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna 4.-5.5.2019 Helsingissä työväenopisto Arbiksella (Dagmarinkatu 3) järjestettävän Suomen sosiaalifoorumin pääteema on Polkuja järjestelmien muutokseen. Pääteema jakautuu viiteen osioon, jotka käsittelevät mm. ympäristöoikeudenmukaisuutta, työelämää ja vähemmistökulttuureja.

Ohjelma teemoittain:

Rauha ja yhteisöllinen muutos – syrjimättömyys – seis rasismi – vähemmistökulttuurit

Sosiaalifoorumin arvoihin kuuluu keskeisenä osana globaalin oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon edistäminen. Päämääränä on maailmanlaajuinen solidaarisuus, joka vahvistaa ihmisoikeuksien toteutumista ja demokratian periaatteita. Rauhan ja yhteisöllisen muutoksen teeman alla järjestetään näitä pohjavireitä monipuolisesti eri näkökulmista tarkastelevia tapahtumia. Mukana on keskusteluja ja työpajoja mm. pakolaisuudesta ja paperittomuudesta, uskosta ja rauhasta sekä tasavertaisuutta uhkaavista fasistisista liikkeistä.

Jalka kahdessa paikassa – uusi kansalaistoiminta – DIY

Sosiaalifoorumin toiminnan peruskivi ja elinehto ovat järjestöt sekä kansalaisaktivismi. Tänä vuonna järjestettävä Suomen sosiaalifoorumi on järjestyksessään jo kahdeksastoista, ja moni asia on muuttunut niin järjestökentällä kuin maailmassakin täysi-ikäisyyden kynnyksellä olevan foorumin olemassaolon aikana. Kuinka kansalaistoiminta on muuttunut ja mikä sen kukoistuksen mahdollistaisi poliittisten ja taloudellisten hyökyaaltojen keskellä? Teemaan sisältyy paneeleja ja tapahtumia mm. vapaaehtoistoiminnan vahvistamisesta, nuorten osallisuudesta sekä maailmantuskasta.

Työelämä ja talous: kätketyt kamppailut

Talousajattelun asettamat rajat ja niistä vapautuminen ovat keskeisessä roolissa etsittäessä uusia polkuja muutokseen. Sosiaalifoorumin peruskirja kertoo liikkeen syntyneen vastustamaan uusliberalismia, pääoman valtaa sekä imperialismia. Tänä vuonna Sosiaalifoorumissa työelämään ja talouteen voi pureutua mm. keskusteluilla EU:n arvojen muutoksista ja uuden soten mahdollisuuksista, tutustumalla elävään journalismiin ja pelaamalla rahan olemusta selittävää lautapeliä.

Valtarakenteiden haastaminen kulttuurin ja median keinoin – Marginaalit auki!

Sosiaalifoorumi on uuden ajattelun ja vaihtoehtojen areena. Valtarakenteiden haastaminen avaa uusia polkuja muutokseen, ja viime vuosina erityisen tärkeään asemaan tässä työssä ovat kohonneet uudenlaiset median ja kulttuurin muodot. Tämän vuoden Sosiaalifoorumissa pohditaankin keinoja uusien haasteiden asettamiseen ja tapoja hyödyntää uusia median muotoja.

Ympäristöoikeudenmukaisuus

Ympäristökysymykset muodostavat yhden merkittävimmistä areenoista kamppailussa globaalin oikeudenmukaisuuden puolesta. Pyrkimykset ilmastonmuutoksen torjumiseen, luonnonvarojen kestävään käyttöön ja uuden teknologian hyödyntämiseen kietoutuvat kysymyksiin tarvittavien toimenpiteiden taakan jakaantumisesta ja ratkaisujen solidaarisuudesta. Sosiaalifoorumissa kysymykset kohdataan erilaisista perspektiiveistä ruohonjuuritasolta systeemitason poliittisten muutosten mahdollisuuteen. Käsittelyssä ovat mm. eurooppalainen Green New Deal, väkivallaton suora toiminta ilmastoliikkeessä, biokulttuuriset elämänperinnöt sekä Amazonian keräilijäväestön näkökulmat ilmastonmuutokseen.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Joel Aaltonen
Viestintäkoordinaattori / Sosiaalifoorumi
tiedotus@sosiaalifoorumi.fi
+358503207248

Sosiaalifoorumi etsii Polkuja järjestelmien muutokseen

Toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna 4.-5.5.2019 Helsingissä työväenopisto Arbiksella (Dagmarinkatu 3) järjestettävä Suomen sosiaalifoorumi pureutuu tänä vuonna monisäikeisten ongelmavyyhtien purkamiseen. Kriisit ja epävarmuus määrittävät tätä hetkeä. Vanha järjestys on järkkynyt, mutta uusi on vielä hämärän peitossa. Ilmastonmuutos, syrjintä, syrjään jääminen, työelämän mullistukset, kansalaistoiminnan kahlitseminen sekä autoritarismin nousu hallitsevat ja sumentavat näkökenttäämme. Näemme ongelmat irrallaan toisistaan ja jäämme yksinäisiksi toimiessamme niiden ratkaisemiseksi. Sosiaalifoorumin tehtävä on tuoda näkyviksi yhteydet kamppailujemme välillä. Ongelmat ovat yhteisiä. Niin ovat myös ratkaisut.

Arbiksella valaistaan tapahtuman pääteemana Polkuja järjestelmien muutokseen. Pääteema jakautuu viiteen osioon, jotka käsittelevät mm. ympäristöoikeudenmukaisuutta, työelämää ja vähemmistökulttuureja. Sosiaalifoorumin kansainvälisenä vieraana on sosiologi-kirjailija ja sananvapausjärjestö PEN:in kunniajäsen İsmail Beşikçi (ks. lisää alla). Tarkka ohjelma ja aikataulut julkaistaan tulevilla viikoilla. Ilmoittautuminen osatapahtumien järjestäjäksi on käynnissä vielä 5.4. asti Sosiaalifoorumin sivuilla (https://sosiaalifoorumi.fi/jarjesta-seminaari/).

Tapahtuman viralliset jatkot järjestetään lauantaina Mascot Barissa (Neljäs linja 2) kello 19.00 alkaen. Keskustelu ja verkostoituminen jatkuvat loistavien esiintyjien (Merikukka Duo, VILJA ja Artsi!) ja hauskan ohjelman parissa. Liput ennakkoon 5,50 € ja ovelta 6 €. Eteispalvelumaksu lipun ostaneille 1 € (norm. 2 €). Ennakkoliput nyt myynnissä: https://www.tiketti.fi/iltajuhlat-sosiaalifoorumi-pand-mascot-bar-live-stage-lippuja/61288

İsmail Beşikçi Sosiaalifoorumin kansainväliseksi vieraaksi

Sosiaalifoorumin kansainväliseksi vieraaksi saapuu tänä vuonna sosiologi ja ihmisoikeusaktivisti İsmail Beşikçi. Beşikçi tunnetaan erityisesti Turkin kurdiväestön oikeuksien puolustajana ja historian sekä sosiaalisen aseman tutkijana. Hän on 50 vuotta kestäneen tutkimusuransa aikana julkaissut yli 30 teosta, jotka ovat joutuneet Turkissa ankaran sensuurin kohteeksi. Beşikçi on tulenaran tutkimuskohteensa vuoksi tuomittu lukuisia kertoja vankeuteen ja hän on viettänyt vuosia urastaan mielipidevankina Turkissa. Beşikçi on tinkimättömän työnsä ansiosta valittu sananvapausjärjestö PEN:in kunniajäseneksi ja palkittu lukuisten järjestöjen toimesta. Beşikçin rohkeus jatkaa tutkimustaan huolimatta yrityksistä hiljentää hänet ovat tehneet turkkilaisesta kansainvälisesti voimakkaan symbolin kurdien kamppailussa oikeuksistaan.

Beşikçin (s. 1939) vuonna 1969 kirjoittama ”Doğu Anadolu’nun Düzeni” (Itä-Anatolian tila) analysoi Turkin itäisten osien sosiopoliittista kehitystä. Teos mursi tabuja käsittelemällä avoimesti kurdiväestöä etnisenä vähemmistönä ja saattoi nuoren tutkijan ongelmiin. Turkin asevoimien kaapattua vallan maassa vuonna 1971 Beşikçi tuomittiin pitkään vankeuteen. Tämän jälkeen sosiologi on tasaisin väliajoin tuotu oikeuden eteen kriittisten kirjoitustensa johdosta. Yhteensä Beşikçi on viettänyt vankiloissa peräti 17 vuotta. Beşikçin asemasta kotimaassaan kertoo, että turkkilaisen sensuurin historiaa käsittelevä teos on omistanut kokonaisen kappaleen pelkästään hänen kirjojensa käsittelylle.

Muita Beşikçin tärkeitä töitä ovat hänen 1970-luvulla kirjoittamansa seitsenosainen sarja Turkin kemalistisen hallinnon suhteesta kurdivähemmistöön sekä vuonna 1991 alunperin ilmestynyt, englanniksi nimellä ”International Colony Kurdistan” julkaistu voimakas puheenvuoro kurdien itsemääräämisoikeuden puolesta.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Joel Aaltonen
Viestintäkoordinaattori / Sosiaalifoorumi
tiedotus@sosiaalifoorumi.fi
+358503207248

www.instagram.com/sosiaalifoorumi

Sosiaalifoorumi loi siltoja ihmisten välille ja näytti, että muutos on mahdollinen

Länsi-Saharan pakolaisleirillä syntynyt ja kasvanut Mohamed Sulaiman Labat kohtasi turvapaikanhakijoita Oikeus elää -liikkeen järjestämässä keskustelussa. Saharan aavikoilta Helsinkiin saapuminen on eksoottinen kokemus. – Oli koskettavaa ja voimaannuttavaa tavata ihmisiä, jotka myös taistelevat elämänsä puolesta täällä Suomessa, Mohamed totesi Suomen Sosiaalifoorumin päätöstilaisuudessa Helsingin Arbiksella.

Sosiaalifoorumi kokosi yhteen kaikkiaan noin 1300 osallistujaa. Kaksipäiväinen tapahtuma koostui kaikkiaan 60 osatapahtumasta ja kokosi yhteen laajan kattauksen suomalaiselta kansalaisjärjestökentältä. Ohjelmassa käsiteltiin laajasti ilmastonmuutosta ja ympäristökriisiä, köyhyyttä ja toimeentuloa, rasismia ja syrjintää, vaihtoehtoisia talousmalleja sekä konflikteja niin Ukrainassa kuin Länsi-Saharassakin. Ohjelma oli keskustelevaa, osallistavaa ja toiminnallista. Tänä vuonna erikoisuutena oli runsas kattaus pelejä, joissa pääsi seikkailemaan mielenterveysviidakossa, kokeilemaan turvapaikkabyrokratiaa ja pohtimaan tulevaisuuden yhteiskuntaa.

Foorumiin osallistunut intialainen dokumenttielokuvaohjaaja Rahul Jain totesi, että nuorempana hän tiedosti maailman epäkohdat, mutta ei tiennyt että niitä voisi ratkaista. – Tällaisten foorumien kautta näen, että en ehkä olekaan yksin ajatusteni kanssa, Jain totesi Sosiaalifoorumin päätöstilaisuudessa.

Sosiaalifoorumi järjestettiin nyt 17. kerran. Se on osa maailmanlaajuista Sosiaalifoorumi-liikettä. Foorumi toteutettiin tänäkin vuonna pääasiassa vapaaehtoisvoimin, kansalaisjärjestöjen yhteisenä ponnistuksena.

Lisätietoja:

Heikki Ketoharju
heikki.ketoharju@iki.fi

liisa.uimonen@kansalaisfoorumi.fi

www.facebook.fi/sosiaalifoorumi
www.twitter.com/Sosiaalifoorum1
www.instagram.com/sosiaalifoorumi

Sosiaalifoorumi tarjoaa vaihtoehtoisen aktiivimallin: se on kansalaistoiminta!

Tiedote 9.4.2018

Suomen sosiaalifoorumi -tapahtuman (21.-22.4.) ohjelma on julkaistu ja mukana on lähes sata kansalaisjärjestöä, -liikettä ja muuta toimijaa. Moniäänisessä ohjelmassa puhuttavat muun muassa fasismin ja rasismin nousu ja niiden vastainen toiminta, kapitalismin kritiikki ja vaihtoehdot, ympäristöahdistus, sosiaaliturvan ja eriarvoistumisen haasteet sekä kapeneva demokratia ja toimintatila. Tänä vuonna Sosiaalifoorumi palaa perinteiseen sijaintiinsa Töölöön Helsingin ruotsinkieliselle työväenopisto Arbikselle kahden ympäri kaupunkia hajautetun tapahtuman jälkeen.

Viikonlopun ohjelmatarjonta on jaettu viiteen toisiaan täydentävään teemaan: Katoava vapaus eli kuinka demokratia vallataan takaisin?, Systeemikriisi!, Kahden kerroksen väkeä, Erilaisen pelosta luottamuksen ja rauhan rakentamiseen sekä Epäreilu peli vai sosiaalinen hyvinvointi?

Tämän vuoden tapahtumissa näkyvät vahvasti toivo ja toimijuus: vahvistamalla mahdollisia tulevaisuuskuvia saamme motivaatiota toimia ja vaikuttaa yhteiskuntaan. Tulevaisuus ei vain tapahdu. Tähän kannustaa myös Sosiaalifoorumin hashtag #aktivoidu.

Systeemikriisi-teemassa käännetään katse järjestelmätasolle ja tutkitaan vaihtoehtoisia yhteiskunta- ja talousjärjestelmiä. Toisaalta esimerkiksi ilmastonmuutoksena ilmenevää kriisiä tarkastellaan myös ruohonjuuritason uudesta järjestäytymisestä ja kestävistä elämäntavoista käsin. Erilaisen pelkoon etsitään vastauksia yhteistyöstä antirasistisessa toiminnassa ja tarkastelemalla äärioikeiston muuttuneita muotoja, unohtamatta militarisoitumista ja ydinaseita vastustavaa rauhanliikettä. Kahden kerroksen väkeä -teemassa tutustutaan solidaarisiin talousjärjestelmiin, joiden asiantuntijoita saapuu monista eri maista. Lisäksi teemassa käsitellään työllisyyttä moninaisista näkökulmista kehittyvien maiden työoloista tekoälyyn sekä maahanmuuttajien työllistymisvaikeuksiin ja kahden kulttuurin keskellä elävien ihmisten arkeen. Demokratian tilaa tarkastellaan erityisesti median, sosiaalisen median ja toimittajan roolin kautta. Osallistavaa demokratiaa ja toimintamuotoja etsitään esimerkiksi paikallisvaluutoista ja sorrettujen pedagogiikasta. Toisaalta arvioidaan kriittisesti myös Sosiaalifoorumi-liikkeen demokraattisuutta ja tulevaisuutta. Epäreilu peli on osattomuuden kokemuksia, toimeentulon ongelmia, sote-sotkua ja eriarvoistavaa sosiaalipolitiikkaa, ja teemassa pohditaan muun muassa tulevaisuuden sosiaali- ja perusturvaa sekä yksilön asemaa eriarvoistuvassa maailmassa.

Sosiaalifoorumiin saapuu tänä vuonna myös useita kansainvälisiä vieraita! Esimerkiksi Mohamed Sulaiman Labat on aktivisti-taiteilija Länsi-Saharan pakolaisleiriltä sekä MOTIF Art Studio & Workshopin perustaja. Intialainen dokumenttielokuvaohjaaja Rahul Jain on puolestaan tehnyt kansainvälisesti palkitun elokuvan Machines. Lisäksi mukana ovat muun muassa kansainvälisesti tunnettu yhteiskuntatieteilijä Marcello Musto ja Mississippiin perustetun Cooperation Jacksonin yhteisökoordinaattori brandon king.

Katso koko ohjelma: https://sosiaalifoorumi.fi/ohjelma-2018/

Lisätietoja:
Tapahtumakoordinaattori
liisa.uimonen@kansalaisfoorumi.fi

Mikä Sosiaalifoorumi?

Sosiaalifoorumi kokoaa yhteen erilaiset yhteiskunnalliset liikkeet ja verkostot ja herättää keskustelua ajankohtaisista globaaleista sekä paikallisista yhteiskunnallisista aiheista. Suomen sosiaalifoorumi on osa maailmanlaajuista Sosiaalifoorumi -liikettä ja noudattaa Maailman sosiaalifoorumin periaatteita. Viikonlopun ohjelma koostuu seminaareista, työpajoista, elokuvanäytöksistä ja peleistä. Tapahtuma järjestetään suurelta osin vapaaehtoisvoimin. Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Lisätietoja Suomen sosiaalifoorumista:
Twitter: @Sosiaalifoorum1
Instagram: @sosiaalifoorumi

Kansalaistoiminta ratkaisee!
#aktivoidu #ssf2018 #sosiaalifoorumi
Toisenlainen maailma on mahdollinen!

Suomen sosiaalifoorumi taklaa ongelman kerrallaan taas ensi keväänä!

12.10.2017

Vuoden 2018 Suomen sosiaalifoorumi palaa Ruotsinkieliselle työväenopistolle Arbikselle ja on jälleen kaksipäiväinen. 21.-22.4.2018 järjestettävän Sosiaalifoorumin suunnittelu on käynnissä ja tapahtuman teemojen ideointi on aloitettu. Teemojen työstäminen jatkuu yleiskokouksissa, jotka ovat avoimia kaikille.

Pystyykö uusliberalistinen talousajattelu vastaamaan sosiaalisen epäoikeudenmukaisuuden, ympäristön tuhoutumisen ja eriarvoistumisen kaltaisiin ongelmiin, joita se tuottaa? Onko globaalin yhdenvertaisuuden saavuttaminen mahdollista rajallisella planeetalla? Miten käy kansallisvaltioiden, kun siirtolaisuus ja pakolaisuus jatkavat kasvuaan? Kriisiytyvässä yhteiskunnassa vaihtoehdottomuuden politiikalla kavennetaan herkästi kansalais- ja ihmisoikeuksia, ja toimintatila kapenee. Sosiaalifoorumi kutsuu laajasta keskustelusta ja toiminnasta kiinnostuneet järjestöt, liikkeet ja muut toimijat mukaan etsimään vaihtoehtoja ja tekemään parempaa tulevaisuutta. Toisenlainen maailma on mahdollinen!

Suomen sosiaalifoorumi on jatkuva prosessi, jonka tavoitteena on rohkaista kansalaisia, ryhmiä ja liikkeitä osallistumaan aktiivisesti kansalaisyhteiskunnan toimintoihin ja joka huipentuu kerran vuodessa järjestettävään tapahtumaan. Vuodesta 2002 järjestetty Suomen sosiaalifoorumi on osa maailmanlaajuista Sosiaalifoorumi-liikettä. Vuonna 2017 foorumin tilaisuuksia oli järjestämässä 80 järjestöä, liikettä ja muuta ryhmää.

liisa.uimonen (ät) gmail . com